7 saker att ha koll på när du byter däck själv

Det är dags att byta från vinterdäck till sommardäck. Du kan absolut byta hjul på din bil själv, men det finns flera saker du bör vara uppmärksam på för säker körning. Christian Jensen, tekniker på Bridgestone, guidar dig genom ett säkert hjulbyte.

Först och främst måste du vara helt säker på att de hjul du monterar är säkra att använda. Däcken är den enda kontaktytan mellan fordonet och vägen och är mycket viktiga för din säkerhet.

Om du är det minsta osäker bör du överlåta uppgiften till en auktoriserad verkstad eller ett däckcenter, säger däckexperten. Tänk extra noga igenom gör-det-själv-projektet om du kör elbil - den är mycket tung att hantera.

  • Inspektera sommardäcken noggrant och använd dem endast om de är i perfekt skick. Du bör leta efter ojämnt slitage, skärskador, utbuktningar, sprickor eller bulor i däcket. Ta bort stenar eller andra vassa föremål som fastnat i däcket.
  • Kontrollera mönsterdjupet - det är avgörande för säker körning. Bridgestones tekniker rekommenderar ett mönsterdjup på minst 3 mm för sommardäck för optimal säkerhet, särskilt på våta vägar. Det svenska lagkravet är 1,6 mm, vilket motsvarar ungefär tjockleken på en tändsticka. Använd antingen en tändsticka eller en mönsterdjupsmätare - mät på alla fyra däck i varje av de centrala rillerna och på minst två punkter i varje rill.
  • Granska fälgarna - skador på bilens fälgar kan skada däcken. När du rengör dem, undersök dem noga.
  • Hur gamla är de däck du har liggande egentligen? Ett däck håller inte för evigt! Den absoluta maximala åldern för däck är 10 år, säger Christian Jensen, men redan när däcket är över fem år gammalt bör det regelbundet inspekteras av en professionell däckspecialist. Om du kör elbil bör du vara medveten om att däcken slits annorlunda - och snabbare - än du är van vid. Det beror både på elbilens vikt och dess kraftfulla motor, vilket båda ger extra slitage på däcken.
  • Kom ihåg att du inte får blanda vinterdäck och sommardäck. Du får dock blanda olika fabrikat och mönster, men det avråder Christian Jensen från. Det är inte nödvändigt att byta alla fyra däck samtidigt om det bara är ett par som är slitna. Här bör du bara komma ihåg att de nyaste däcken ska monteras bak på bilen.
  • När du monterar hjulen, se till att de är korrekt monterade i förhållande till rotationsriktningen (framför allt vinterdäck). Antingen står det "inside/outside" på däckets sida eller så anges en pil som visar rotationsriktningen.
  • Dra åt bultarna och muttrarna med en momentnyckel och kom ihåg att dra åt dem igen efter att du har kört cirka 100 km.

Lycka till med arbetet! Och kom ihåg, om du är osäker, sväng förbi din verkstad eller din däckhandlare för en expertkontroll.

Hitta din lokala First Stop däck- och bilverkstad här.