Elbilar ställer nya krav på erfarna bilförare

Många år bakom ratten har naturligtvis resulterat i en viss körrutin. Men rutinen kan vara en farlig passagerare om du byter till elbil. Elbilar reagerar nämligen annorlunda än vad du är van vid med bensin- och dieseldrivna bilar, och samtidigt är de flesta elbilar både större och tyngre än vad du är van vid.

Här är några bra körråd från Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone, så att du blir medveten om hur du hanterar skillnaden med att köra elbil istället för bensin- eller dieseldrivna bilar.

Enorm motorkraft i elmotorer

Skillnaden mellan en förbränningsmotor, som vi känner till från bensin- och dieseldrivna bilar, är markant jämfört med en elmotor.

Det finns en enorm motorkraft i elmotorer – och det bör du vara medveten om när du startar eller behöver accelerera. Viktöverföringen är skarpare och mycket mer intensiv än viktöoverföringen i en bensin- eller dieselmotor, säger Christian Jensen

Även ett lätt tryck på gaspedalen har stor effekt. När du trycker på gaspedalen är reaktionstiden kort i en elbil, och elmotorns fulla kraft kommer att vara tillgänglig direkt. Man säger också att elbilen har 100 % vridmoment från starten. Det upplevs markant annorlunda än vad du är van vid i en diesel- eller bensindriven bil, där motorn har en viss reaktionstid.

Tung vs lätt bil

Vissa beskriver de större elbilarna som tankvagnar – de refererar nog inte bara till bilens fysiska storlek och utseende, utan också till dess vikt. Generellt sett får du i en elbil flera hundra extra kilo att hantera. Och det märks, både vid kurvtagning och inbromsning.

Har du bytt ut din bensin- eller dieseldrivna bil i mellanstorlek mot en el-SUV, kan viktskillnaden lätt vara över 500 kg. Större och tyngre bilar reagerar annorlunda, och det bör du som förare vara medveten om, säger Christian Jensen.

Det är vanligt att elbilar på grund av sin vikt anses ha längre bromssträcka än bensin- och dieseldrivna bilar. Men det är inte helt korrekt, berättar Christian Jensen.

Elbilens ökade vikt är i sig inte ett problem – så länge man har väggrepp. Men om bilen helt tappar väggreppet, till exempel om man kör på sommardäck och träffar frost på vägen, så ökar bromssträckan markant på grund av bilens vikt. Därför är det extra viktigt att välja rätt däck till bilen och årstiden – det gäller för övrigt inte bara för elbilar, utan för alla bilar, påpekar Christian Jensen.

Bromsar när du släpper gasen

Från vanliga bilar är du van vid att när du släpper gasen fortsätter bilen att rulla och hastigheten minskar gradvis. En elbil bromsar när du släpper gasen. Hur mycket den bromsar beror på din inställning av regenereringen i bilen.

När elbilen bromsar regenererar den vanligtvis energi, det vill säga att den återför ström till batteriet. Redan i det ögonblick du bara släpper gasen i en elbil, bromsar den, förklarar Christian Jensen.

Inget växelläge

Elbilar har inte en konventionell växellåda utan körs alltid som en bil med automatisk växellåda där du inte behöver växla växel. Elbilen accelererar jämnt, och du upplever naturligtvis inte växelskiftens ryck.

Det ger en mer behaglig körning, till exempel i hektisk stadstrafik med många inbromsningar eller i kö på motorvägen – men kan kanske också gör dig lite mer omedveten om den aktuella hastigheten?

Om du är sugen på en elbil kan du säkert få en provkörning hos din bilhandlare innan du bestämmer dig.