När är det dags för nya däck?

Fyra små gummiremsor, var och en inte större än ett vykort, är allt som står mellan dig och en potentiellt livshotande situation i trafiken. Så var noga med hur du hanterar dina däck. Ha alltid korrekt lufttryck i dem och byt ut dem när de är slitna eller skadade.

1. Kontrollera mönsterdjupet
Vi rekommenderar att du byter däck när mönsterdjupet är under 3 mm för sommardäck och under 4 mm för vinterdäck. Om du kör med däck med grundare mönsterdjup än så äventyras väghållningen och säkerheten betydligt. Enligt lagen får du överhuvudtaget inte köra på däck med ett mönsterdjup som underskrider 1,6 mm. Indikatorer i mönsterspåren visar när denna nivå har nåtts.

1. Kontrollera mönsterdjupet
Vi rekommenderar att du byter däck när mönsterdjupet är under 3 mm för sommardäck och under 4 mm för vinterdäck. Om du kör med däck med grundare mönsterdjup än så äventyras väghållningen och säkerheten betydligt. Enligt lagen får du överhuvudtaget inte köra på däck med ett mönsterdjup som underskrider 1,6 mm. Indikatorer i mönsterspåren visar när denna nivå har nåtts.

2. Kontrollera om det finns några skador eller ojämnt slitage

  • Ojämnt slitage (på skuldrorna eller mitt på slitytan).
  • Jack, revor och sprickor på slitytan eller sidoväggarna.
  • Stötskador, vanligtvis bulor på sidoväggen, i synnerhet efter körning på grovt underlag.
  • Stenar eller andra skarpa objekt som fastnat i däcket.
  • Skador på fälgarna, som i sin tur kan ge skador på däcken.
  • Åldrade däck. Vi rekommenderar att du regelbundet låter en First Stop-specialist kontrollera alla däck som är över 10 år gamla.

Alla dessa saker kan orsaka skador som reducerar däckens tillförlitlighet. Vår rekommendation är att du kontaktar din däckspecialist så snart du har upptäckt något av ovannämnda symtom.

Tillbaka till toppen