Vad är däckunderhåll?

Vad är däckunderhåll

Däcken har en avgörande betydelse för din säkerhet i trafiken. Alla däck åldras och slits ut, men med ordentlig skötsel kan du ge dem ett längre liv. Med rätt underhåll och en anpassad körstil kommer du väldigt långt.

Hur kan First Stop hjälpa mig med att sköta om mina däck?

– Mönsterdjup: byta däck

Däcket har slitageindikatorer i däckmönstret som visar när mönsterdjupet har slitits ned till den lagligt tillåtna gränsen för att få köra på däcket (1,6 mm). Du bör dock överväga att byta till nya däck redan när mönsterdjupet ligger under 3 mm, eftersom det är vad som krävs för att bilen ska behålla ett säkert väggrepp på vått underlag. Vinterdäcken kräver ett mönsterdjup på 4 mm.

Låt alltid däcken monteras av specialister. Om däcken inte monteras korrekt kan det leda till skador, sämre väggrepp eller onormalt däckslitage.

– Välj rätt däck

First Stop-specialister kan hjälpa dig med rådgivning om vilka däck som passar din bil och dina behov bäst. Montera aldrig olika typer av däck på bilen.

– Däckrotation

För att däcken ska slitas jämnt rekommenderar vi att du roterar däcken när du har kört mellan 10 000 och 15 000 km, även om du inte kan se några tydliga tecken på däckslitage. Däcken ska roteras korsvis. Det kan göras på alla fram- och bakhjulsdrivna fordon.

När det gäller 4×4-bilar bör du rotera båda däckparen diagonalt.

Om du har däck med rotationsbestämt slitbanemönster ska de flyttas mellan fram- och bakaxel men sitta kvar på samma sida.

Hjul- och däckbalansering

Kraftiga vibrationer ger upphov till oregelbundet däckslitage. Hos First Stop kan vi förhindra detta genom att balansera hjulen. Hjulen ska balanseras varje gång som du byter däck eller tar bort däcken från fälgarna.

Däckreparation

I vissa fall behöver du inte byta däck, utan det räcker att få dem reparerade. Tänk på att däck som utifrån betraktade kan se ut att bara vara lätt skadade kan vara svårt skadade inuti. Din First Stop-specialist har den grundliga utbildning som krävs för att hjälpa dig att hitta den bästa och säkraste lösningen.

Vad kan jag göra själv?

– Använd inte gamla däck
Mönsterspåren och sidoväggarna på gamla däck kan vara krackelerade och spruckna på grund av att de har exponerats för ozon (beroende på både solljus och andra faktorer). Det säkraste är att inte montera däck som är äldre än 6 år eller att rådfråga en däckspecialist om man har däck som är äldre än 10 år. Hur gamla däcken är ser du på datummarkeringen på däckens sidoväggar. De sista 3 siffrorna (på däck tillverkade före år 2000) eller de 4 sista (på däck tillverkade efter år 2000) talar om vilken vecka och vilket år däcken tillverkats. Talet 375 talar till exempel om att däcket tillverkades vecka 37 år 1995, medan 1204 indikerar att det tillverkades vecka 12 år 2004.

– Kontrollera lufttrycket varje månad
Korrekt lufttryck i däcket minskar däckslitaget och sänker bränslekonsumtionen. Kontrollera däcktrycket var tredje eller fjärde vecka när däcken är kalla och jämför värdena med rekommendationerna för din typ av bil. Tänk på att anpassa lufttrycket när bilen är hårt lastad.

– Undersök däcken
Försök att undersöka däcken regelbundet, även om det kan vara svårt. Om du ser skador, sprickor eller bulor på sidoväggarna bör du vända dig till en First Stop-specialist för att få råd.

– Anpassa din körstil
Om du bromsar och accelererar häftigt sliter du extra mycket på däcken, som då inte håller lika länge som de skulle göra om hade en mjukare körstil. Var försiktig när du parkerar bilen. Då minskar du risken för skador på sidoväggarna. Om du iakttar försiktighet när du kör och parkerar så räcker däcken längre.