Hjulinställning

Hjulinställning first stop

Rätt hjulinställning ger bättre väggrepp

Se vår video om hjulinställning.

Har du råkat köra mot en hög trottoarkant eller dundrade du över ett stort hål i en dålig vägbana? Oavsett vad, kan ett litet misstag innebära att bilens körförmåga påverkas negativt och att du tummar på säkerheten.

När det är något fel på din bils hjulinställning eller framvagnsinställning märks lättast på att din bil ”drar” åt höger eller åt vänster, dina däck kan vara ojämnt slitna eller att bränsleförbrukningen ökar. Det här är något som bör kontrolleras och för att komma tillrätta med problemet kan du behöva göra en hjulinställning eller en framvagnsinställning på någon av våra verkstäder. First Stops verkstäder runt om i Sverige har utbildade mekaniker som har tillgång till den avancerade utrustning som krävs för en modern bil.

 

Vad är Hjulgeometri?

Bilens hjulvinklar är inbyggda i bilens design och man mäter hjulens geometri i tre olika värden. Camber (vinkeln in eller ut från hjulaxeln) och Caster (vinkeln mellan över och nedre spindelled) som är ganska begränsade i hur mycket man kan ställa in dem samt Toe (hjulens framsida vinklas inåt eller utåt) som går att justera mer. Toe-in är vinkeln in/ut på det svängande hjulet sett uppifrån och Toe-out är om värdet är negativt. Vid en korrekt hjulinställning utgår man från bakaxeln som ska stå korrekt i förhållande till bilens färdriktning. När bakvagnen stämmer kontrollerar man framvagnen så att den är korrekt i förhållande till bakvagnen. 

Vi rekommenderar att en kontroll av hjulinställningen på alla fyra hjul görs varje gång som man gjort ett större arbete med hjulupphängningen, alternativt en gång om året. Har du kanske valt att sänka din bil, är det extra viktigt att kontrollera hjulinställningen på alla fyra hjulen. Eftersom bilen blir lägre förändras hjulvinklarna och gör du ingen hjulinställning kommer däcken slitas rejält ojämnt ganska fort.

 

Fördelar med korrekt hjulinställning

  • Om hjulens vinklar ligger rätt mot vägen blir väggreppet bättre.
  • Om hjulens vinklar ligger rätt mot vägen minskar risken för vattenplaning eftersom däckets mönster hamnar mot vägbanan på ett korrekt sätt.
  • En korrekt hjulinställning minskar slitaget på dina däck och ökar körkomforten.
  • Eftersom rullmotståndet minskar får du lägre bränsleförbrukning.
  • Bilen responderar bättre på din styrning vilket innebär en säkrare transport.

Hur ofta ska man göra en hjulinställning?

Tag för vana att alltid kontrollera hjulinställning om du vet med dig att du kört på något som en grop i vägbanan eller en hög trottoarkant.

I övrigt brukar man behöva se över sin hjulinställning en gång om året eller efter 1500 mil. Att köra med felaktig hjulinställning, fel fram- eller bakvagnsinställning innebär alltid en säkerhetsrisk. Felaktiga hjulinställningar påverkar grundläggande funktioner i bilen.

När vet man om man behöver en hjulinställning?

  • Om din bil drar åt något håll och känns instabil
  • Om du kört på någonting, t.ex. en refug eller trottoarkant
  • Om ratten inte återgår till sitt ursprungsläge efter att du svängt
  • Om ratten inte är rak när du kör rakt fram
  • Om dina däck slits ojämnt eller ovanligt mycket

 

Framvagnsinställning

När din bil drar åt olika håll, dina däck slits ojämnt eller om ratten inte står rakt när du kör rakt fram behöver det inte vara en indikation på att hjulinställningen är fel. Det kan lika väl betyda att du behöver göra en framvagnsinställning. På våra verkstäder kan vi hjälpa dig att kontrollera om du behöver justera framvagnen, bakvagnen eller göra hjulinställning. Precis som med en korrekt hjulinställning innebär en korrekt framvagnsinställning att dina däck håller längre, din bränsleförbrukning minskar och dessutom minskar slitage på leder och bussningar.

 

Kontakta din närmaste First Stop verkstad för mer information, prisuppgifter och tidsbokning här.

Besök din närmaste First Stop Shop för professionell rådgivning klicka på länken nedan:

Hitta din butik