Nitrogenfyllning

Nitrogenfyllning - rätt tryck under längre tid

Sex av tio personbilar i Sverige kör omkring med för lågt lufttryck i däcken. Detta innebär ökat däckslitage, ökad bränsleförbrukning och ökade utsläpp av koldioxid. Vill man slippa att fundera på rätt lufttryck i däcken är därför en nitrogenfyllning det bästa alternativet.

Men vad är då nitrogen? Nitrogen är samma sak som kvävgas (N2) och 78% av den luft vi andas är just kväve. När flygen började med tryckkabin på 10 000 meter höjd förstod man att det inte skulle vara möjligt att fylla flygplansdäcken med vanlig luft. Syret i däcken bildar vattenånga och eftersom den fryser på den höga höjden blir en landning omöjlig. Man valde därför att fylla flygplansdäcken med 100% nitrogen. Inom Formel 1 har man också använt sig av nitrogenfyllning men av en annan anledning. Här handlar det om ren säkerhet om bilen börjar brinna och däcken explodera. Vanlig luft i däcken frigör mycket syre vilket i sin tur innebär en värre brand.

 

Varför ska man välja nitrogenfyllning?

Troligen kör du inte Formel 1 utan är en helt vanlig bilist. Så varför ska du då välja en nitrogenfyllning istället för vanlig luft? Svaret är väldigt enkelt. Men nitrogenfyllning i däcken slipper du hålla koll på lufttrycket och får ett mindre däckslitage och en lägre bränsleförbrukning. Som ett exempel kan vi ta en cykel. När du har lågt tryck i dina cykeldäck känner du av det direkt. Du behöver trampa mer för att ta dig fram lika snabbt. När du sitter bakom ratten kommer du inte att märka av att lufttrycket i däcken är för lågt eftersom motorn är så stark. Vad som däremot händer är att motorn behöver jobba mer och bränsleförbrukningen ökar.

På insidan av alla däck finns en så kallad innerline som är gjord av betyl. Betylen släpper igenom så lite luft som möjligt men alla däck läcker ändå lite luft. Oftast är detta något man märker när man skiftar från sommardäck till vinterdäck och tvärt om. 

Om man däremot tar vanlig luft och plockar bort syret får man kväve/nitrogen kvar. Nitrogenmolekylen är större till yta och får då svårare att tränga igenom innerlinen i däcket.  Väljer du nitrogenfyllning betyder det att du inte behöver fylla på extra luft i dina däck utan har rätt tryck i däcken hela tiden.

 

Så här går det till

På våra verkstäder utförs nitrogenfyllning i alla typer av däck med färdiga gastuber eller med hjälp av en separator som kopplas till kompressorn. Separatorn plockar bort syret ur luften och pumpar in mer nitrogen. När nitrogenfyllningen är klar, sätter man på en grön ventilhatt istället för en svart så att man ska komma ihåg att man har en nitrogenfyllning istället för vanligt luft i däcken.

 

Fördelar med nitrogenfyllning

  • Många struntar i att kontrollera lufttrycket men väljer du en nitrogenfyllning slipper du detta.
  • Eftersom du har hela tiden kör med korrekt tryck i däcken minskar slitaget och livslängden ökar med upp till 25%.
  • Du sänker din bränsleförbrukning med upp till 5%.
  • Med ett korrekt lufttryck kör du säkrare och risken för däckhaveri minskar.
  • Risken för rost och korrosion på fälgen minskar eftersom man inte får fukt inne i däcket.(Har man lättmetallfälgar är detta inget man behöver tänka på).
  • Är ofarlig och bättre för miljön.

 

Vad ska man tänka på?

Det finns inga nackdelar med nitrogenfyllning, men det finns en sak att tänka på. Har du väl fyllt nitrogen i ditt däck och det läcker, ska du inte fylla på med vanlig luft eftersom det förstör nitrogenet. Det är inget farligt, men effekten uteblir. Har du fått en spik eller skruv i ditt däck och du misstänker läckage är det en god idé att uppsöka någon av våra verkstäder på First Stop för att få en översyn. 

 

Kontakta oss för hjälp med nitrogenfyllning

Besök din närmaste First Stop Shop för professionell rådgivning klicka på länken nedan:

Hitta din butik