Det är de 7 graderna som räknas!

Många bilägare väntar med att byta till vinterdäck tills den första nattfrosten kommer och bilrutorna behöver skrapas. Men enligt Bridgestones däckexpert, Christian Jensen, är detta en felaktig strategi. Om du väntar tills vägarna blir hala innan du byter till vinterdäck, kan det redan vara för sent. Det är viktigt att hålla koll på termometern, för när temperaturen sjunker under cirka 7 grader är det dags för vinterdäck, även om dagarna fortfarande känns somriga. De tidiga morgnarna och sena kvällarna när många av oss kör bil är redan kalla.

Vinterdäck är inte bara för vintern utan också för hösten. Därför bör de monteras redan nu, trots att frosten kanske dröjer. Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck ligger i material och konstruktion. Christian Jensen förklarar:

- "Gummit i sommardäck blir hårdare och mindre flexibelt när temperaturen sjunker, vilket påverkar både bromsning och grepp i kurvor."

Vinterdäck har en annan gummiblandning, vilket gör att de förblir mjuka även vid låga höst- och vintertemperaturer. Tillsammans med det speciella slitbanemönstret och det större mönsterdjupet ger detta bättre grepp, stabilitet och kortare bromssträckor.

Således börjar säsongen för vinterdäck långt innan frost, snö och is. Det är de 7 graderna som räknas! På samma sätt, när temperaturen stiger över 7 grader på våren, är det dags att byta tillbaka till sommardäck, påminner Christian Jensen.

Och vad gäller åretruntdäck? En del kanske tycker att de kan använda åretruntdäck för att slippa byta däck vår och höst. Men, enligt Christian Jensen, är åretruntdäck alltid en kompromiss. De erbjuder sämre säkerhet både sommar och vinter, eftersom de inte är optimerade för respektive säsong. Dessutom sliter du ut varje uppsättning däck under halva året, så det är endast kostnaden för däckbytet som skiljer de två däcktyperna åt. Viktigt att tänkta på är också att för att få köra på däcken i Sverige måste de uppfylla kriterierna för vinterdäck.