Fordonsservice

Gör din fordonsservice hos First Stop

För att slippa obehagliga överraskningar och dyra reparationer rekommenderar vi att man utför sin fordonsservice kontinuerligt och enligt de rekommendationer som biltillverkaren har. Den största anledningen till att låta sin bil genomgå service är att förebygga eventuella framtida fel och skador. I Sverige har vi på First Stop flera verkstäder som är specialiserade på fordonsservice. Kontakta någon av våra verkstäder här för mer information, tidsbokning och prisuppgifter.

 

Hur ofta ska bilen genomgå en fordonsservice?

Biltillverkaren bestämmer intervallet för när just din bilmodell ska genomgå service. Intervallet finns i din servicebok, alternativt så syns en lampa på instrumentpanelen. Men tänk på att servicebehovet beror på hur mycket du kör. Kör du långa sträckor varje år krävs en så kallad milservice. Kör man kortare sträckor räcker det med årsservice. Om man behöver utnyttja bilens garanti eller maskinskadeförsäkring får man inte avvika från intervallen mer än någon månad eller ett visst antal mil. Kontrollera villkoren noga och kontakta din verkstad om du känner dig osäker. 

När vi genomfört din fordonsservice får du ett serviceprotokoll som innehåller information om alla servicepunkter samt eventuellt påpekanden om övriga tekniska brister. Vi ger dig fackmannamässiga råd om åtgärder och svarar på frågor om hur och vad vi kontrollerat.

Tänk på att bilens servicebok är en värdehandling som ska vara komplett med stämplar avseende fordonsservice och bilens milantal.

 

Vanliga punkter som ingår i en fordonsservice hos First Stop

Vid varje fordonsservice går vi igenom biltillverkarens serviceschema som gäller för just din bil. Listan skiljer sig alltså åt från olika bilmodeller och på vilken fordonsservice man gör. Vid en fordonsservice är det vanligt att man utför:

  • Byte av olja, oljefilter och motorolja
  • Byte av luftfileter
  • Byte av kupéfilter
  • Byte av tändstift
  • Byte av växellådsolja
  • Byte av bakaxel och oljebyte i bakaxel
  • Byte av kamrem
  • Byte av vattenpump
  • Byte av torkarblad och påfyllning av spolarvätska

Inför ditt besök

Är det något som du vet är fel, så försök att beskriva problemet så utförligt som möjligt. Ju bättre du är på att redogöra för eventuella fel, ju snabbare går det att hitta och rätta till felet. Upplever du något ljud eller en vibration som du inte vet orsaken till kan det kanske krävas en provkörning. Uppkommer problemet bara ibland kanske du (eller din medpassagerare) kan spela in en kort sekvens med mobilen.

Besök din närmaste First Stop Shop för professionell rådgivning klicka på länken nedan:

Hitta din butik
Tillbaka till toppen