Däckreparation

Däckreparation hos First Stop

Att få en punktering är aldrig en rolig upplevelse men då kanske det är glädjande att det finns ändå en god chans att det går att laga däcket. På First Stops verkstäder undersöker vi först om skadan går att laga på ett säkert sätt, därefter monterar vi av däcket från fälgen och lagar punkteringen från däckets insida. När jobbet är klart monteras däcket tillbaka på fälgen och hjulet balanseras.

Nu för tiden exploderar inte däck och det finns modern teknik som exempelvis runflat-däck som kan hjälpa oss undvika olägenheter. När ett främmande objekt kommer in i slitbanan tappar man lufttrycket och oftast är det spikar, skruvar, glas eller vassa stenar som orsakar punkteringen. Något som man kanske inte alltid tänker på är att ett lågt lufttryck i däcken också ökar risken för skador på däcken som kan leda till punktering. Om olyckan varit framme kan man i många fall åtgärda punkteringen med en däckreparation. 

 

Fördelar med däckreparation

En däckreparation kan vara ett fullgott alternativ till att byta till helt nya däck. First Stops verkstäder utför reparationer som är åldersbeständiga och håller under däckets livslängd. Det innebär att du kan spara en hel del pengar. Du gör samtidigt miljön en tjänst genom att använda däcket så länge som det är säkert.

Då kan vi inte utföra en däckreparation av säkerhetsskäl

- Om däcken har frilagd eller deformerad kanttråd

- Om däcken har skadad gördel

- Om däcken har skador som ligger utanför godkända toleranser

- Om däcken har angripits av fett eller olja

- Om däcken uppvisar tecken på sprickbildning i det invändiga tätskiktet/gummit som uppstått efter körning med för lågt lufttryck.

 

Om vi inte kan utföra en däckreparation rekommenderar vi att du byter dina däck mot nya. Vi hjälper dig gärna med att välja säkra nya däck, montering på fälg och balansering. 

Kontakta oss för däckreparation eller nya däck här.

 

Tips vid punktering

Har du råkat ut för punktering ska du stanna bilen och kontrollera om du ser något objekt som tagit sig in i däcket. Försök ta bort det och fyll på däcktätningsmedel som innehåller skum genom ventilen. Tänk på att köra långsamt på ditt lagade däck.

Har du ett reservhjul kan du byta till detta men glöm inte att kontrollera lufttrycket i ditt reservhjul regelbundet så att det har rätt tryck när det väl är dags att använda det. Lägg i en växel, dra åt handbromsen, lyft bilen och byt däcket. När du ställt ner bilen igen ska du dra åt skruvarna. Tänk på att ett reservhjul inte är ett vanligt hjul och du kan inte köra över 80 km/h. 

 

När du lagat ditt däck eller bytt till reservhjul är det viktigt att du uppsöker en auktoriserad verkstad som kan hjälpa dig. Hela den skadade ytan ska åtgärdas, tätheten på det inre membranet ska återställas och hålet ska vara fyllt. Det är också viktigt att fälgen kontrolleras både på insidan och utsidan så att inte den är skadad.

I värsta fall kan ditt däck vara så dåligt att du behöver byta till ett helt nytt däck.

 

Eftersom de däcken som sitter på samma axel ska ha samma grad av slitage kommer du antagligen behöva byta båda dina däck. Har du en bil med fyrhjulsdrift behöver du byta alla fyra däcken.

Besök din närmaste First Stop Shop för professionell rådgivning klicka på länken nedan:

Hitta din butik
Tillbaka till toppen